Recenze: Všechny malé zázraky

Originální název: All the Bright Places
Nakladatelství: Yoli
Cena: 260kč
Počet stran: 360
Autorka: Jennifer Niven
-
Strhující příběh o hledání a (ne)nalézání, o lidských předsudcích, přátelství a první lásce Theodora Finche fascinuje smrt. Neustále přemýšlí nad způsoby, jak by se mohl zabít. Ale pokaždé ho něco - bez ohledu na to, jak je to zdánlivě bezvýznamné - nakonec zastaví. Violet Markeyová zase žije pro budoucnost - upíná se k dokončení střední školy a k momentu, kdy bude moct opustit rodné městečko v Indianě. To jí totiž až příliš bolestně připomíná nedávnou tragickou smrt její sestry. Když se ti dva potkají na římse školní zvonice, není ale docela jasné, kdo koho vlastně bude zachraňovat. Finch je obyčejný kluk, až na to, že trpí bipolární poruchou. Violet je obyčejná holka, až na to, že Finchovi přijde úplně neobyčejná. Ty dva svede dohromady školní projekt, jehož cílem je objevovat "krásy Indiany", a oba přitom učiní zajímavé objevy. Finch zjišťuje, že jen s Violet může být sám sebou - podivínským, přemýšlivým, ale zároveň zábavným a originálním; a že není až takový blázen, za jakého ho ostatní považují. Violet zase zapomene počítat dny do konce školy a konečně začíná znovu žít. Jenže zatímco Violetin svět se rozrůstá a získává nové barvy, Finch se propadá do temnoty deprese.
-
Můj názor:
Dovolte mi tentokrát recenzi trošku rozvést. Obvykle píšu krátké, stručné recenze, ale tato kniha se týká tématu, které není možná až tak u YA knih časté. Jak jste si mohli přečíst v originálním popisku, v příběhu vystupují dvě dost odlišné postavy. Ale přesto se do sebe zamilují a Finch ukazuje Violet, že má žít přítomným okamžikem. Finch je jako charakter hodně emocionálně rozbouřený, ale vidí svět úplně jinak. Jeho velká chyba ale je, že nedokáže přijmout nabízenou pomoc... Autorka tím chtěla říct, že se nemáme bát svěřit. Nemusíme vše nosit jen sami na svých bedrech. Stačí si s někým promluvit a vše bude lepší. Odlehčí se vám. Jenom musíte umět přijmout nabízenou pomoct nebo sami o ni požádat. Vždycky tu jsou lidé, pro které znamenáme hodně, možná v některých rodinách to nedávají tak moc najevo, ale vždycky se někdo takový najde. Pamatujte si, jste milováni, jsou lidé, kteří vám porozumí.
-
Kniha samotná je hodně čtivá, příběh vás vtáhne hned do děje. Opravdu se vcítíte do hlavních hrdinů. Líbí se mi, že kniha je psána z pohledu Violet i Finche. První polovina knihy se vyznačuje romantikou, paní Nivenová umí krásně popsat dané okamžiky. V druhé části knihy už nastupuje spíše drama. Celá kniha je taková emocionální horská dráha, jednou jsou hrdinové nahoře, poté zase dole... Když knihu dočtete, budete o ní furt přemýšlet, to mi věřte.
-
Tento odstavec může obsahovat spoiler!
Pro ty, kterým nevadí, když tuší, jak kniha skončí a stejně si ji přečtou nebo ty, co ji již četli:
Na konci knihy jsem brečela jak želva. Furt jsem doufala v nějaký zázrak, že to tak přece nemůže skončit, ale sama jsem moc dobře hned od začátku tušila, jak to skončí. Tak to v životě prostě někdy bývá. Když se nedostává dětem dostatek pozornosti a nemají dost lásky... Finch je prostě geniálně propracovaný charakter. Hlavní postavy mi přirostly k srdci. Úplně jsem se do příběhu vžila. Poznámka autorky mě ale maximálně šokovala. Celá kniha popisuje část událostí, které se staly samotné autorce! Být na jejím místě, asi bych se z toho sesypala. Stejně jako Violet ale pochopila, že život jde dál a čekají na ni ještě krásné příležitosti.
-
Knihu opravdu doporučuji přečíst, je to krásný, smutný příběh, který vás chytí za srdce.
-